Yrityskehittäminen on joukkuelaji

2 min lukuaika

Referenssit

Yritysryhmän kehittämishankessa kehitettiin Nuuksion yritysten yhteistyötä ja palveluja.

Kuva: Nuuksio Lakeland
Nuuksio Lakeland -yritysverkosto luo Nuuksion järviylängölle elämyksellisiä matkailukokemuksia.
Seitsemän vihtiläisen ja espoolaisen matkailuyrityksen yhteinen hanke on keskittynyt kehittämään alueen yritysten yhteistyötä ja palvelutarjontaa.
Yritysryhmän kehittämishanke on erinomainen lisä maaseudun mikroyrityksen työkalupakkiin. Siihen voi liittää 3–10 yritystä, joilla on yhteinen tavoite ja usein myös toimiala. Hankkeessa voi kehittää sekä osallistuvaa yritystä että yritysten yhteistyötä. Matkailualalla yhteisen kehittämisen kohde on usein paikallinen toiminta ja markkinointi. Yrityskohtaiset kehittämistoimet räätälöidään.

Kestävää matkailua Nuuksiossa

Nuuksio Lakeland painottaa vastuullista ja kestävää matkailua. Kolmella yrityksellä on jo Business Finlandin Sustainable Travel Finland -sertifikaatti. Kaikki yritykset saavat ympäristösertifikaatin vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksi on kehitetty brändityötä, digimarkkinointia ja sopimuskäytäntöjä sekä koulutettu henkilökuntaa. Myös Vihdin kunta lähti täysillä tukemaan hanketta.
– Tarvitsimme ulkopuolista asiantuntemusta käytännön vetäjäksi. Valitsimme ProAgrian, jonka hankeosaaminen tuli ilmi ensikontakteista alkaen, elinkeinopäällikkö Jorma Ranta sanoo.

Yhteismarkkinointia Tainionvirralla

Tainionvirran yritysryhmähankkeen yhdeksän yritystä toimivat Hartolassa ja Sysmässä. Kohdekuntia yhdistää joki nimeltä Tainionvirta. Yhteistyö alkoi jo aiemmassa yritysryhmähankkeessa, ja on nyt entisestään syventynyt.
Yrityksissä on kehitetty verkkosivuja ja digimarkkinointia sekä varausjärjestelmien ja sovelluksien asiakasrajapintaa ja valokuvattu kohteita. Yhteisesti on järjestetty digimarkkinoinnin koulutuksia, käyty opintomatkoilla, luotu yhteinen brändi ja järjestetty ensimmäinen yhteinen tapahtuma.
Yhteismarkkinointi alkoi Instagram-tilin avauksella. Someviestinnässä hyödynnetään hankkeessa valmistunutta brändityötä. Tiliä hoitaa Tervalepikon Torppien Ebba Blomwqvist.
– Tainionvirralla on jo yli 250 seuraajaa. Olemme toteuttaneet kesän alussa laadittua viestintäsuunnitelmaa ja seuranneet jatkuvasti tuloksia, sanoo Blomqvist.

Lisätietoja

Nuuksio Lakeland: Natura Viva, Nuuksion Taika, Hawkhill, Honkalintu, Swinghill, Elämystorppa ja Jotuca. nuuksiolakeland.fi
Tainionvirta: Hartola Golf, Krouvin lava, Sysmä Camping, Sysmä Marina, Tervalepikon Torpat, Rantalan lomamökit, Vuorenkylän Purnu, Ilola Inn ja Linnanrauha.
  • Instagram: @tainionvirta
ProAgria Etelä-Suomi koordinoi molempia kehittämishankkeita sekä tuottaa Vihdin kunnalle myös projektijohdon ja taloushallinnon palvelut.